Tuusula haastaa koululaiset tuunaamaan Pekka Halosen maalauksen

06.02.2020

Nyt tuunataan klassikko! Miltä näyttää Luminen rinne lasten silmin? Pekka Halosen rakastettu Luminen rinne -teos on ihastuttanut ihmisiä jo 120 vuoden ajan. Nyt on kuitenkin aika tuunata klassikko uuteen uskoon nousevien luovien nerojen toimesta – annetaan siis ikoninen maisemataulu lasten käsiin, jotta he voivat maalata maisemaan jotain, mitä heidän mielestään siitä vielä puuttuu.

Tuusula on antanut brändivesivärejä ja Pekka Halosen Luminen rinne -teoksesta painatettuja, maalauksen ääriviivat sisältäviä paperiarkkeja tuusulalaisten koulujen käyttöön ja haastaa oppilaat maalaamaan ja piirtämään Lumisesta rinteestä oman näköisensä teoksen helmi-maaliskuun aikana opettajiensa johdolla. Maalata voi, mitä päähän pälkähtää!

Kunta kokoaa koulujen valitsemista ja lähettämistä töistä keväällä näyttelyn sekä verkkoon että myöhemmin ilmoitettavaan paikkaan. Teokset on tarkoitus huutokaupata kesän asuntomessujen aikana. Kerätyt varat tullaan osoittamaan yhdessä valittavaan hyväntekeväisyyskohteeseen. Asuntomessut järjestetään Rykmentinpuiston alueella Tuusulassa 10.7.–9.8.2020.

Halosen työn uudelleenmaalaus kouluissa on nimetty ”Klassikkotuunaamoksi”. Klassikkotuunaamon avulla Tuusula haluaa tuoda taidetta paitsi osaksi lasten ja nuorten arkea niin lähelle nykypäivää. Tuusulalaiset lapset saavat kulttuuri-, taide- ja kulttuuriperintökasvatusta osana varhaiskasvatusta ja opetusta. Tavoitteena on taata kaikille lapsille ja nuorille tasa-arvoinen mahdollisuus kokea monipuolisesti paikallista kulttuuria.

– Tuusulan kunnan koulut tekevät jo valmiiksi monin tavoin hyvää työtä opetuksen ja kulttuurin yhteyden eteen yhdessä esimerkiksi museoiden kanssa. Klassikkotuunaamo on yksi teko, jolla arjen opetuksessa tapahtuvaa työtä halutaan edesauttaa. Opettajat voivat ottaa vesivärit ja paperiarkit käyttöön sopivana hetkenä kevään aikana. Haluamme myös olla kunta, jossa kulttuuri elää tässä päivässä. Kyse ei ole pelkästään Suomen kultakauden taidetta ja kulttuuria vaalivasta kunnasta. Toivomme tietenkin, että mahdollisimman monelle oppilaalle löytyy mahdollisuus taiteilla omannäköisensä Halonen, toteaa pormestari Arto Lindberg.

Kesällä Tuusulassa kolmatta kertaa järjestettävät asuntomessut tarjoavat kunnalle mahdollisuuden tehdä itseään ja brändiään tunnetuksi valtakunnallisesti. Markkinointiviestinnässä pyritään ottamaan kaikki hyöty irti tapahtumasta.

– Haluamme tuoda kuntaamme esiin hyvänä paikkana asua ja elää. Kulttuuri ja ensiluokkaisen hyvät koulut ovat osa valttejamme. Haluamme viestiä ihmisille, että Tuusulassa voi rakentaa oman näköisensä elonkaaren – että Tuusula on elämisen taidetta. Näinhän tuusulalaisuuden ydin kiteytettiin valtuuston reilu vuosi sitten hyväksymässä kunnan uudessa, kuntalaisia kuullen muotoillussa brändissä, Lindberg sanoo.

Klassikkotuunaamo (pdf)

 

Lisätiedot:

pormestari Arto Lindberg, arto.lindberg@tuusula.fi, 040 314 3101 

viestintäpäällikkö Paula Kylä-Harakka, paula.kyla-harakka@tuusula.fi, 040 314 2004

kehittämispäällikkö Heidi Hagman, heidi.hagman@tuusula.fi, 040 314 3052

 

Takaisin