Naisia tupa täynnä

– maalauksia naisilta kuin naisistakin
Pekka Halonen, Punapukuinen nainen 1911, yksityiskokoelma. Kuva Matti Ruotsalainen14.5.–8.9.2019
Pekka Halonen, Elin Danielson-Gambogi, Helene Schjerfbeck, Maria Wiik, Amélie Lundahl, Albert Edelfelt, Ellen Thesleff, Fanny Churberg, Venny Soldan-Brofeldt, Akseli Gallen-Kallela, Eero Järnefelt, Eero Nelimarkka, Tyko Sallinen, Helmi Biese, Anna Sahlstén, Eemil Halonen, Marcus Collin, Anders Zorn

Halosenniemen kesän taidenäyttely täyttää taiteilijakodin naisilla. He tulevat esille niin loistavina taiteen tekijöinä kuin myös kuvauskohteina monissa rooleissa – arkisissa askareissa, rakkaina vaimoina, lapsina tai viettelijättärinä. Näyttelyn teokset ovat kultakauden taiteilijoiden merkkiteoksia sekä hyvin harvoin julkisesti nähtyjä maalauksia yksityiskokoelmista.

Taiteessa nainen tunnetaan parhaiten mallin roolista. Suomessa oli kuitenkin 1800-luvun lopulla lukuisia menestyneitä naistaiteilijoita. Taidekoulutus oli avointa naisille toisin kuin monessa muussa Euroopan maassa. Säätyläisperheissä tyttöjen kasvatukseen kuului taiteiden opiskelu, mutta ammattitaiteilijan tie vaati sisua. Suuri osa näyttelyn naistaiteilijoista oli ystävystynyt keskenään, auttaen ja tukien toinen toistaan.

Maria Wiik, Innocentia, öljy 1900, yksityiskokoelma. Kuva BukowskisNaisten maalausaiheiden piiriin kuuluivat maisemien lisäksi kuvaukset jokapäiväisestä elämästä. Taiteilijat lähtivät rohkeasti mukaan ranskalaisen naturalismin tuokiokuvaukseen. "Plein air" -henkeen suoraan ulkona tehdyissä maalauksissa kuvataan herkästi ja luonnollisesti tunnelmaa sekä valoa, kuten Amélie Lundahlin teoksessa Tyttö niityllä (1887).

Taiteilijat tekivät yhteisiä maalausmatkoja niin koti- kuin ulkomailla maalaten samoja teemoja. Näin tekivät myös ystävättäret Helene Schjerfbeck ja Maria Wiik. Näyttelyssä on esillä Schjerfbeckin klassikkoasetelma Orvokkeja japanilaisessa maljakossa (n. 1890), josta Wiikiltä tunnetaan vastaava teos. Helene Schjerfbeckin maalaustyyli muuttui huomattavasti hänen uransa aikana. Näyttelyssä on esillä realistisempaa varhaistuotantoa sekä ilmaisultaan pelkistetympää ja modernistiseen suuntaan kehittyneitä myöhäiskauden teoksia.

Elin Danielson-Gambogi herätti aikoinaan pahennusta maalauksillaan, joiden aiheet rikkoivat aikansa sovinnaisuuden rajoja. Esillä on hänen teoksensa Balda-tädin ajanviete (1886), Teepöydän ääressä (1890) ja Meren rannalla (1904). Niissä naiset kuvataan vahvoina ja riippumattomina yksilöinä.

Kylpijä-aihe on klassinen teema taidehistoriassa. 1900-luvun alussa veden äärellä poseeraavia lapsia ja nuoria naisia kuvattiin uusin tavoin väritutkielmina. Halosenniemessä on esillä Anders Zornin Kesä sekä Pekka Halosen maalauksia lapsistaan. Halosen suurikokoinen Uimaan lähdössä (1910) on kuvattu auringonpaahteisella rantakalliolla. Teoksista näkee ajan terveysopeissa korostettua valon ja auringon voimaa

Halosenniemi
Halosenniementie 4–6 (Rantatie), Tuusula
p. 040 314 3466
www.halosenniemi.fi
www.facebook.com/halosenniemi
www.instagram.com/halosenniemi

Avoinna
14.5.–8.9. ma–su klo 11–18

Pääsymaksut
8/6/2 €
Museokortti-museo

Näyttelyn yleisöopastukset
sunnuntaisin klo 13 suomeksi ja klo 15 englanniksi

Kesän tapahtumia Halosenniemessä

Femme Fatale – naiseuden esityksiä Suomen taiteessa 1900 -luvun taitteessa
to 16.5. klo 18
Taidehistorioitsija Mikko Välimäki käsittelee suomalaisen taiteen naiskuvaa 1800- ja 1900-lukujen vaihteessa kohtalokkaiden naisten kuvatyypin kautta.
Museon pääsymaksu 8/6/2 €, Museokortti

Elin Danielson-Gambogi, Meren rannalla 1904, K. H. Renludin museoElin Danielson-Gambogi – arkipäivän oivaltava kuvaaja -luento
to 23.5. klo 18
Taidehistorioitsija Virve Heininen kertoo tutkimuskohteestaan Elin Danielson-Gambogista ja taiteilijan näyttelyssä olevista teoksista. Museon pääsymaksu 8/6/2 €, Museokortti

Upeita naisia -erikoisesittelyt
la 25.5. klo 13, to 13.6. klo 13, ti 2.7. klo 13, ti 30.7. klo 18, ti 6.8. klo 18
Antiikkia, antiikkia ohjelmasta tuttu Johanna Lindfors syventyy tarkemmin näyttelyn muutamaan teokseen. Museon pääsymaksu 8/6/2 €, Museokortti

Halosenniemi avoinna juhannusviikonloppuna
22.–23.6. klo 11–18

Helene Schjerfbeck Lontoossa -esitelmä
to 15.8. klo 18
Lontoossa vasta avatun Schjerfbeckin näyttelyn kuraattori, Ateneumin intendentti FT Anna-Maria von Bonsdorff kertoo tuoreeltaan näyttelyn kokoamisesta ja teemoista sanoin ja kuvin. Museon pääsymaksu 8/6/2 €, Museokortti

Mahdollisuuksien aika -luento
to 29.8. klo 18
Professori Riitta Konttinen kertoo naistaiteilijoista 1800-1900 luvun taitteessa sekä tulevasta Aino Sibeliusta käsittelevästä kirjastaan. Museon pääsymaksu 8/6/2 €, Museokortti